Směrnice k zajištění poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví
Osnova poučení žáků
A. Poučení na začátku každého roku:
1) Seznámení s vnitřním řádem školy.
2) Poučení o bezpečném chování:
* ve třídě
* na chodbách a schodištích
* v šatně
* ve školní jídelně
3) Poučení o příchodu a odchodu ze školy a na veřejných komunikacích.
4) Vydán přísný zákaz zasahování do elektrického zařízení všeho druhu.
První pomoc při úrazu elektřinou.
5) Vydání zákazu přinášet do školy věci, které nesouvisí s vyučováním.
6) Postup při vzniku úrazu svého i spolužáků.
7) Počínání při vzniku požáru
Způsob vyhlášení požárního poplachu. Únikové cesty z ohroženého prostoru a jejich použití. Poučení provádí třídní učitel na začátku školního roku a dále podle potřeby (např. po vzniku školního úrazu). O poučení musí být proveden záznam v třídní knize. Pokud někteří žáci v den poučení chybí, musí být s nimi toto provedeno dodatečně a též prokazatelným způsobem.
B. Poučení před první vyučovací hodinou:
Provádí se u předmětů: chemie, fyziky, tělesná výchova a pracovní vyučování.
Poučení provádí učitelé těchto předmětů vč. záznamu do třídní knihy.
Zde musí být žáci seznámeni zejména s řády těchto odborných učeben (pracovišť), nutnost zvýšené kázně a musí být upozorněni na možné ohrožení života nebo zdraví a s dalšími konkrétními příkazy a zákazy.
C. Poučení před činnostmi prováděnými mimo budovu školy:
školní výlet, vycházka
exkurze
brigáda
lyžařský výcvik
plavecký výcvik
bruslení
Poučení provádí třídní učitel, nebo ten kdo bude nad dětmi vykonávat pedagogický dohled. Obsahuje konkrétné pokyny, vč. poučení o vybavení pro tu kterou činnost. Součástí školení je i požární řád ubytovacího zařízení.
D. Poučení před prázdninami:
Obsahuje:
- varování před škodlivými vlivy alkoholu, kouření, drog a známostmi s cizími osobami,
- upozornění na možná nebezpečí pro život a zdraví v případě nálezu a manipulace s nevybuchlou municí a poučení, jak se v takové situaci zachovat,
- nebezpečí vzniku požáru (kouření, zábavná pyrotechnika),
- varování před koupáním v místech, které žák nezná,
- další možná nebezpečí (lezení po stromech, kládách v lese, přelézání plotu, hra se zvířaty apod.).